Szanowni państwo!
Zgodnie z konstytucyjną zasadą jawności (mówi art. 61 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej) oraz zapisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, działalność Gminy Barczewo, a w tym jej finanse są jawne.
Każdy obywatel ma prawo wiedzieć jak wygląda sytuacja finansowa Gminy, w której mieszka, ile jest w budżecie pieniędzy i na co są wydawane.
CO TO JEST BUDŻET?
Budżet jest planem finansowym na dany okres, w którym zestawione są z jednej strony dochody i przychody, z drugiej zaś – wydatki i rozchody.
Budżet jest rocznym planem finansowym działań, bez którego Gmina Barczewo nie mogłaby wypełniać swoich zadań.
Budżet uchwalany jest przez Radę Miejską na każdy rok kalendarzowy. Niemniej jednak w ciągu roku, gdy zaistnieje uzasadniona potrzeba, budżet może ulegać zmianom.
SKĄD POCHODZĄ PIENIĄDZE W BUDŻECIE?
Pieniądze w gminnym budżecie biorą się z kilku podstawowych źródeł:
podatków w całości wpływających do budżetu Gminy na podstawie odrębnych przepisów,
udział w podatku dochodowym w części wpływających do budżetu Gminy,
subwencji ogólnej z budżetu państwa,
dotacji celowych z budżetu państwa,
dochodów z majątku Gminy,
opłat (administracyjnych, targowych, skarbowych itp.)
środków europejskich,
innych (np.: spadków, darowizn, wpływów z samoopodatkowania się mieszkańców, kar pieniężnych, odsetek).
NA CO GMINA WYDAJE PIENIĄDZE?
Zadania, na które Gmina może wydać pieniądze, zostały szczegółowo określone w ustawie o samorządzie gminnym. Do najważniejszych pozycji budżetowych po stronie wydatków należą wydatki głównie na:
oświatę, edukację i wychowanie,
pomoc społeczną,
inwestycje (budowę dróg, kanalizacji, wodociągów, itp.),
bieżące utrzymanie dróg gminnych i ich oświetlenia,
administrację publiczną (w tym między innymi na: Urząd Miejski, Radę Miejską, Rady Sołeckie),
kulturę i sport.
Szczegółowe przepisy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy. Pieniądze na wykonywanie tych zadań muszą być zaplanowane w budżecie Gminy w wystarczającej wysokości. Ponadto inne ustawy mogą nałożyć na gminę obowiązek wykonywania dodatkowych zadań np.: zwiększając zakres zadań własnych obowiązkowych lub przekazując do realizacji tzw. zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Może to jednak nastąpić tylko pod warunkiem zapewnienia Gminie odpowiednich wpływów (dotacje celowe, subwencje, zwiększenie dochodów własnych).
JAK BUDOWANY JEST BUDŻET GMINY?
Krok 1
Każdy mieszkaniec może składać wnioski do budżetu poprzez swoich przedstawicieli tj. sołtysów, radnych lub osobiście w sekretariacie Urzędu do 20 września każdego roku.
Pracownicy Urzędu Miejskiego oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Burmistrzowi w terminie do 10 października roku poprzedzającego rok budżetowy projekt planu finansowego na nadchodzący rok budżetowy.
Krok 2
Skarbnik Miasta w oparciu o przedłożone projekty planów, wskazówki Burmistrza, a także prognozowane kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych i subwencji z budżetu państwa, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
Krok 3
Burmistrz analizuje i koryguje opracowany przez Skarbnika Miasta projekt dochodów i wydatków.
Krok 4
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada (do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy) Radzie Miejskiej oraz przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Olsztynie (jest to organ, który nadzoruje, aby pieniądze publiczne były wydawane zgodnie z prawem) w celu wydania opinii.
Krok 5
Po wydaniu pozytywnej opinii przez Regionalną Izbę Obrachunkową budżet jest uchwalany przez Radę Miejską.
Szczegółowych informacji na temat budżetu udziela Wydział Finansowy Urzędu Miejskiego w Barczewie.