P R O T O K Ó Ł nr III/2014
z obrad sesji Rady Miejskiej w Barczewie, która odbyła się w dniu 30 grudnia 2014 r. Miejsce obrad: sala w Centrum Kultury i Promocji Gminy w Barczewie Godzina rozpoczęcia obrad: 1100 Do punktu 1. Otwarcia obrad III/2014 sesji Rady Miejskiej w Barczewie dokonał pan Andrzej Maciejewski – Przewodniczący Rady. W obradach III/2014 sesji uczestniczyli wszyscy radni (15) – zgodnie z załączoną listą obecności. Pan Maciejewski stwierdził prawomocność obrad III/2014 sesji Rady. Do punktu 2. Ustalenie porządku obrad. Zarówno pan Lech Jan Nitkowski - Burmistrz Barczewa jak i Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponowali wprowadzenie następującego punktu do porządku obrad: - projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Barczewie na 2015 r. Przewodnicząca Komisji Finansów Publicznych – pani Krystyna Mańkowska wystąpiła z wnioskiem o uchylenie punktów 14 oraz 15 proponowanego porządku obrad, tj.: - pkt. 14 - uchwalenie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Barczewo na lata 2015 – 2024; - pkt. 15 – uchwalenie budżetu gminy na 2015 r. Pani Mańkowska zaznaczyła, iż nie rozpatrywano jeszcze tematu budżetu w poszczególnych komisjach Rady Miejskiej w Barczewie. Komisja finansów publicznych nie miała zatem podstaw do wydania opinii odnośnie uchwalenia budżetu gminy na 2015 rok. Pan Bogusław Matłoka – chciałem wypowiedzieć się w kwestii organizacyjnej, gdyż pierwszy raz spotkałem się z sytuacją zwołania posiedzenia Komisji Finansów Publicznych tuż przed sesją Rady Miejskiej. Przedstawiono mi gotowy protokół, z którym się nie zapoznałem i jako członek tej komisji wstrzymuję się w tej chwili od głosu. Prosiłbym Panie Przewodniczący, aby Pan nigdy nie dopuścił do takiej organizacji pracy rady. Spotkaliśmy się na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miejskiej w Barczewie, odczytaliśmy, omawialiśmy budżet krok po kroku. Wszyscy radni otrzymali projekt owego budżetu dużo wcześniej, a dzisiaj robimy złoty strzał i wyjmujemy przysłowiowego „królika z kapelusza”. Prosiłbym jeszcze raz o to, aby nie dopuścić w przyszłości do takich przykrych incydentów. Pani Halina Bronka – jako członek komisji finansów publicznych chciałabym wyjaśnić tą sprawę. Wszystkie komisje ukonstytuowały się dopiero w tygodniu przedświątecznym i nie miały czasu, żeby zebrać się ponownie po to by ustalić plany pracy i zajmować się jakimikolwiek tematami. Rzeczywiście na wspólnym posiedzeniu komisji Rady pani Skarbnik udzieliła nam informacji na temat propozycji nowego budżetu na 2015 rok, ale padło wiele pytań, na które nie uzyskaliśmy wystarczających wyjaśnień, albo tych wyjaśnień wcale nie było. W związku z tym planuje się, że w okresie zaraz po Nowym Roku zbiorą się wszystkie merytoryczne komisje Rady, ustalą plany pracy na rok 2015, zapoznają się z uchwałą budżetową oraz wszystkimi cennymi uwagami, które przekazała nam pani Skarbnik i dopiero wtedy poszczególne komisje wydadzą pisemne opinie odnośnie projektu budżetu na 2015 r., na podstawie których komisja finansów publicznych wyda ogólną opinię na temat projektu budżetu na 2015 r. Tak się pracowało zawsze, w tym roku wyszło inaczej ze względu na późny termin pierwszej sesji Rady Miejskiej. Praca nad budżetem będzie taka sama. W związku z tym, część członków komisji Finansów Publicznych uważała, iż nie możemy na tej sesji zająć się projektem uchwalenia budżetu na 2015 rok. Komisje nie są do tego przygotowane – to po pierwsze, a po drugie – jeżeli pan radny będzie uważał, że ma odrębne zdanie niż większość komisji, może wygłosić je publicznie na sesji, może to zdanie również na piśmie wnieść do protokołu. Chcę dodać, iż ten protokół wg mnie jest do przyjęcia. Pan Bogusław Matłoka – komisja finansów publicznych w dniu dzisiejszym jest najważniejszą komisją i powinniśmy dzisiaj rozmawiać o uchwaleniu budżetu. Pan Andrzej Maciejewski – czy są jeszcze propozycje odnośnie zmiany porządku obrad? Pan Lech Jan Nitkowski – może nie tyle propozycje, jak jedna uwaga. Przy omawianiu projektu budżetu na 2015 rok na wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miejskiej wraz z panią Skarbnik omawiałem punkt po punkcie. Na tym też posiedzeniu nie słyszałem ani jednej uwagi dotyczącej projektu budżetu, także jestem bardzo zdziwiony, że ten punkt schodzi dzisiaj z porządku obrad. Jednak narazie mamy prowizorium budżetowe i na nim możemy pracować. Pani Halina Bronka – dziękuję za zwrócenie uwagi, rzeczywiście pan Burmistrz był współtwórcą tego budżetu. Wyjaśnień owszem udzielało wiele innych osób uczestniczących w spotkaniu. Nie jesteśmy spóźnieni z żadnym terminem, ponieważ mamy jeszcze cały miesiąc styczeń na uchwalenie budżetu. Pan Arkadiusz Gajdamowicz- mecenas – zwrócę uwagę Szanownej Rady na zapis art. 239 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego. Proszę się zastanowić, czy w tej sprawie zachodzi szczególnie uzasadniony przypadek. Pani Halina Bronka – tłumaczyłam już dwukrotnie, w 7 kadencji Rady Miejskiej w Barczewie wybory do stałych komisji rady odbyły się później i późno się ukonstytuowały. Proszę powiedzieć, czy prawo zostało złamane, z tego powodu, że budżet będzie omawiany i uchwalany w miesiącu styczniu? Pan mecenas przed chwileczką powiedział, że mamy czas do 31 stycznia. Pan Andrzej Maciejewski – przechodzimy do głosowania nad zmianą porządku obrad, którą zaproponowała Przewodnicząca komisji Finansów Publicznych tj. zdjęcie punktów 14 oraz 15. 10 głosami „za” i 5 głosami „przeciw” Rada przyjęła zdjęcie punktów 14 oraz 15 porządku obrad. Pan Andrzej Maciejewski – przechodzimy do głosowania w sprawie wprowadzenia dodatkowego punktu w porządku obrad, proponuję, aby projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Barczewie na 2015 r. umieścić w punkcie 14. Radni jednogłośnie przyjęli wprowadzenie dodatkowego punktu. Pan Andrzej Maciejewski – przechodzimy zatem do głosowania nad całością porządku obrad. 9 głosami „za”, 1 głosem „przeciw” i 5 głosami „wstrzymującymi” Rada zaakceptowała nowy porządek obrad. Porządek obrad po zmianach: 3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Barczewie. 4. Sprawozdanie Burmistrza Barczewa z działalności między sesjami Rady. 5. Interpelacje i zapytania radnych. 6. Zapytania Sołtysów i Przewodniczących Rad Osiedlowych. 7. Odpowiedzi. 8. Informacja Burmistrza Barczewa o zgłoszonych w 2014 r. żądaniach odszkodowawczych w związku ze zmianą bądź uchwaleniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. 9. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości. 10. Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej, położonej w obrębie Nikielkowo gmina Barczewo. 11. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 – 2023. 12. Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2014 r. 13. Projekt uchwały w sprawie wykazu wydatków, które w 2014 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego. 14. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Barczewie na 2015 r. 15. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa. 16. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r. 17. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 r. 18. Projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. 19. Sprawy różne i wolne wnioski. 20. Zakończenie obrad III/2014 sesji Rady Miejskiej w Barczewie. Do punktu 3. Protokół z obrad poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie. Do punktu 4. Pan Lech Jan Nitkowski przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami Rady Miejskiej w Barczewie: - fundusz sołecki: Kromerowo – budowa boiska; Jedzbark - budowa boiska; Odryty – ogrodzenie; Skajboty – zakup krzewów ozdobnych; Szynowo - doposażenie świetlicy wiejskiej; Biedowo - ustawienie wiaty przystankowej; Kronowo - remont dachu świetlicy wiejskiej; - wykonano projekt monitoringu Starego Miasta w Barczewie oraz decyzja zatwierdzająca do realizacji; - wykonano monitoring przepompowni ścieków przy ul. Słowackiego (najniższy punkt i zalewanie mieszkańców), wymiana pompy; - dalsza realizacja prac projektu „Wzrost atrakcyjności turystycznej… - 3 obiekty”; - odbył się przetarg na wywóz odpadów komunalnych, który wygrał Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Barczewie; - odbył się przetarg na zimowe utrzymanie dróg publicznych – wszyscy zainteresowani otrzymają stosowną informację; - dwukrotnie odbywałem spotkanie z Gospodarstwem Ogrodniczym w Łęgajnach oraz ZWIK Sp. z o.o. w Barczewie odnośnie nieczystości spływających do Jeziora Linowskiego zagospodarowanego przez Stowarzyszenie w Łęgajnach, szukamy rozwiązania w celu usunięcia tej usterki; - Stowarzyszenie Jeziora Linowskiego połączyło się obecnie ze Stowarzyszeniem Przystanek Łęgajny, w zamyśle mają zakup kontenerowej świetlicy wiejskiej, szukamy środków oraz działki, aby udzielić pomocy w tej materii; - odbyłem spotkanie z nowo wybraną Starostą Małgorzata Chyziak, która zwróciła się do mnie o pomoc w zorganizowaniu spotkania z wójtami i burmistrzami gmin powiatu olsztyńskiego, gdzie ustalimy zasady współpracy; - odbyło się spotkanie w Urzędzie Miasta Olsztyna odnośnie zintegrowanych inwestycji terytorialnych oraz MOFu; - wigilie podległych jednostek organizacyjnych, placówek działających na terenie gminy; - I wigilia miejska na Placu Ratuszowym – 18 grudnia 2014 r.; - przekazanie wozu bojowego OSP w Barczewie – 20 grudnia 2014 r.; - Turniej Pokoleń w Gimnazjum – podziękowania dla Radnych J. Bonusa oraz R. Surmańskiego; - odbył się Warmiński Związek Gminy, gdzie zostałem wybrany Przewodniczącym. Do punktu 5. Interpelacje i zapytania radnych. Pan Andrzej Maciejewski – czy wszyscy radni otrzymali odpowiedzi na zapytania z poprzedniej sesji? Pani Halina Bronka – nadal nie otrzymałam informacji w kwestii udostępnienia radnym nowo wyremontowanej sali na parterze w budynku Urzędu Miejskiego w Barczewie. Chciałabym wiedzieć jak wygląda realizacja tej prośby. Pan Andrzej Maciejewski – zwracałem się z prośbą o udostępnienie informacji o pozyskanych funduszach pozabudżetowych za ostatni rok. Pan Kazimierz Kozon – na wszystkie wnioski złożone na poprzedniej sesji miałem otrzymać odpowiedź na piśmie. Do dzisiaj nie jest zorientowany w temacie, nadal nie mam odpowiedzi. Lampy, które nie świecą są ogromnych zagrożeniem dla mieszkańców Odryt, zwłaszcza, że jedna jest obok przystanku. Pan Adam Dowgiałło – na poprzedniej sesji poruszałem temat ustawienia wiat przystankowych na ulicy Wojska Polskiego i ulicy Miłej. Otrzymałem informację, iż mieszkańcy bloku przy Osiedlu Słonecznym 8 kategorycznie sprzeciwiają się postawieniu takiej wiaty i należy uszanować ich wolę. Kontaktowałem się z Przewodniczącym Rady Osiedla Nowe Miasto i uważam, że jest to przekłamanie, gdyż po wizji w terenie mieszkańcy ww. bloku nie wnoszą uwag do zaproponowanego pomysłu. Proszę o ponowne uwzględnienie mojej prośby. Pan Andrzej Maciejewski – dzisiaj na moje ręce wpłynęła interpelacja radnej Rady Miejskiej w Barczewie pani Krystyny Mańkowskiej, a także zapytanie radnego Kazimierza Kozona. Proszę pana Jarosława Bonusa o odczytanie interpelacji oraz zapytania. Interpelacja pani Krystyny Mańkowskiej dotyczy drogi Kapityny – Bark (interpelacja stanowi załącznik do protokołu). Zapytanie pana Kazimierza Kozona dotyczy budowy wodociągu na kolonii Jedzbark do rodziny Lubińskich (zapytanie stanowi załącznik do protokołu). Pani Alina Jakończuk – kto jest właścicielem parku między ulicą Słowackiego a Centrum Kultury i Promocji Gminy? Jest tam bardzo ciemno, nie świecą żadne lampy. Przynajmniej w tym okresie zimowym powinno być to miejsce doświetlone. Pani Halina Bronka – mam prośbę o sprawdzenie z jakiego powodu lampy stojące przy Straży Pożarnej na rogu domu państwa Kaczyńskich - jedna nie świeci wcale, druga natomiast świeci okresowo. Chciałabym uzyskać informację odnośnie rozbudowy cmentarza komunalnego - co będzie w projekcie? Budowa placu rowerowego – jakie są koszty całkowite, jak ma to wyglądać? Prosiłabym, aby te dane były dostępne dla radnych w miesiącu styczniu, przed uchwaleniem budżetu. Pan Andrzej Maciejewski – po wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miejskiej mieliśmy otrzymać informacje odnośnie budowy skateparku. Żaden z radnych nie otrzymał takiej informacji. Pan Bogdan Caruk – jeden z mieszkańców zwrócił mi uwagę, iż w okresie zimowym w amfiteatrze miejskim pali się prawdopodobnie 19 lamp. Czy jest taka potrzeba? Może można wyłączyć chociaż część lamp i w tym kierunku poszukać oszczędności? Pan Krzysztof Ludwiniak – w ubiegłym roku pewna firma była zainteresowana „Gruntem na medal”. Czy dalej ta firma interesuje się tym terenem inwestycyjnym? Na jakim etapie są prowadzone rozmowy? Powinniśmy bardziej skupić się na ściągnięciu inwestorów do naszej gminy, którzy stworzą miejsca pracy oraz przyniosą dochody dla gminy. Czy w związku z tym możemy stworzyć elektroniczną prezentację ogólnodostępną dla przedsiębiorców? Do punku 6. Zapytania Sołtysów i Przewodniczących Rad Osiedlowych Pan Wiesław Morawski – Sołtys Niedźwiedzia – czy w prowizorium budżetowym są przewidziane środki na dokończenie budowy drogi prowadzącej do Niedźwiedzia od drogi powiatowej? Pan Józef Chraplewski – Sołtys Krupolin – czy w budżecie został ujęty projekt oczyszczalni ekologicznej w Krupolinach? Do punktu 7. Odpowiedzi. Pan Lech Jan Nitkowski – - dla pani Haliny Bronki – sala zostanie udostępniona, gdy będziemy mieć meble, na pewno na początku nowego roku; - dla pana Andrzeja Maciejewskiego – pan Jakub Żywicki jest w tej chwili na zwolnieniu lekarskim, ale informację taką na pewno przygotujemy. Pan Dariusz Jasiński – - dla pana Kazimierza Kozon – większość awarii została usunięta, do wymiany została na pewno końcowa lampa, awaria ta spowodowana była przez firmę Energa Oświetlenie, która wymieniała kabel, pan Zdzisław Leszczyński na zlecenie Urzędu Miejskiego zlokalizował awarię, wyciął przeszkadzające zakrzaczenia, dokonał niezbędnej analizy, pisemna odpowiedź zostanie wysłana do pana jutro (31 grudnia 2014 r.) bądź najpóźniej w piątek (2 stycznia 2015 r.). W tym przypadku należy dokonać wymiany całych opraw, stąd na pewno odbędzie się to po nowym roku. Pan Lech Jan Nitkowski - - dla pani Aliny Jakończuk – park należy do Centrum Kultury i Promocji Gminy, jednak placówka ta nie ma w swoim budżecie środków na pokrycie tych wydatków, gdzie wymienić należy całe lampy; - dla pani Haliny Bronki – ja nie wyobrażam sobie takiej pracy, gdzie każdego radnego będę informował jak będziemy projektowali cmentarz komunalny czy każdą inną inwestycję, natomiast w Urzędzie Miejskim są merytoryczni pracownicy, którzy udzielą wszelkich informacji. Pan Dariusz Jasiński – - dla pana Andrzeja Maciejewskiego – na dzisiejszą sesję jest przygotowana prezentacja odnośnie budowy skateparku. Pan Lech Jan Nitkowski – - dla pana Krzysztofa Ludwiniaka – tak, jest duża firma, która stanie do przetargu jak tylko taki zostanie ogłoszony przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Jest także strona „invest in Barczewo”, na której zawarte są wszystkie informacje o naszych terenach, mamy przygotowane wszystkie niezbędne informacje „w pigułce”; - dla pana Wiesława Morawskiego – Sołtysa Niedźwiedzia – w prowizorium budżetowym droga nie jest ujęta; - dla pana Józefa Chraplewskiego – Sołtysa Krupolin – osobiście dostarczyłem kosztorys na wykonanie rurociągu z przepompownią do Agencji Nieruchomości Rolnych, czekamy na odpowiedź. Do punktu 8. Informację Burmistrza Barczewa o zgłoszonych w 2014 r. żądaniach odszkodowawczych w związku ze zmianą bądź uchwaleniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego przedstawiła pani Paulina Zalewska – Wójcik Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa – informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Do punktu 9. Pan Andrzej Maciejewski – chciałbym wyjaśnić, iż darowizna ta dotyczy dróg położonych we wsi Nikielkowo, jest to kilka ulic, na których ma zostać przeprowadzona inwestycja przez firmę Aldesa Nowa Energia, która na rzecz Polskich Sieci Energetycznych buduje linię energetyczną wysokiego napięcia. Linia ta będzie przebiegała przez Nikielkowo bardzo blisko zabudowy, w związku z tym na 3 spotkaniach konsultacyjnych z ww. firmą ustalono, że w ramach rekompensaty firma ta wykona nawierzchnię asfaltową wraz z chodnikami łącznej długości 4 km. Drogi te zostały celowo odkupione od 2 prywatnych właścicieli przez mieszkańców ulic wymienionych w projekcie uchwały, aby teraz w formie darowizny przekazać je na rzecz gminy Barczewo, a firma Aldesa mogła przeprowadzić tą inwestycję. Generalnie my nie mamy nic do stracenia, jedynie mogą stracić właściciele nieruchomości, którzy ponieśli koszty związane z wykupem tych dróg. Mam nadzieje, że zostaną dotrzymane warunki umowy i inwestycja o szacunkowej wartości 4 mln zł zostanie zrealizowana. Jednak w § 2 projektu uchwały jest zapis mówiący, że koszty związane z darowizną ponoszą darczyńcy. Wnoszę o zmianę zapisu § 2 na zapis, że koszty związane z darowizną ponosi gmina Barczewo, ponieważ mieszkańcy ponieśli już wysokie koszty związane z wykupem dróg i aktem notarialnym. Mieszkańcy mogą się nie zgodzić na poniesienie kolejnych kosztów związanych z przekazaniem darowizny, w związku, z czym drogi nie zostaną przekazane, a inwestycja niezrealizowana. Pan Kazimierz Kozon – komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska zwraca uwagę na rozbieżność pomiędzy nazwą projektu uchwały a punktem 9 zawartym w zaproszeniu na sesję Rady Miejskiej, jedocześnie komisja proponuję zmianę zapisu § 2 na „koszty związane z darowizną ponosi gmina Barczewo”. Pani Halina Bronka – być może jeden zapis i drugi zapis znaczy to samo, jednak proponowałabym, że te zapisy były jednakowe. Pan Lech Jan Nitkowski – brałem udział we wspólnym posiedzeniu komisji Rady Miejskiej, gdzie uczestniczyło 4 przedstawicieli firmy Aldesa i zarówno my jak i firma wyznaczyliśmy do kontaktu radców prawnych, obsługujących nasze jednostki. Pytanie do mecenasa Arkadiusza Gajdamowicza – jak wyglądają sprawy rozmów z Aldesą? Pan Arkadiusz Gajdamowicz – mecenas – 27 grudnia br. odpowiedziałem mecenasowi Zdanowiczowi reprezentującemu Aldesę, na uwagi firmy zawarte w piśmie z 18 grudnia br. Zaproponowałem też kilka rozwiązań, które pozwolą gminie przejąć m. in. np. uprawnienia z rękojmi i gwarancji na roboty budowlane, które mają zostać wykonane, a także rozwiązania, które pozwolą w przypadku, gdyby Aldesa nie chciała wywiązać się z tego porozumienia, na egzekwowanie obowiązków, które firma na siebie przejęła. Do dzisiaj nie mam odpowiedzi. Pan Andrzej Maciejewski – umowa z Aldesą była taka, że firma nie będzie inwestowała na terenach prywatnych, stąd mieszkańcy wykupili te drogi tylko po, aby przekazać je gminie Barczewo. Pani Alina Jakończuk – do dnia dzisiejszego nie mamy jasnej sytuacji prawnej, ponieważ Aldesa nie ustosunkowała się do pytań i propozycji pana mecenasa. Uważam, że jest jeszcze dużo czasu na podjęcie działań i na dzisiaj proponuję zdjęcie tego projektu uchwały. Pan Andrzej Maciejewski – wcale nie mamy tak dużo czasu. Firma Aldesa Nowa Energia chce wprowadzić na najbliższe posiedzenie rady plan zagospodarowania przestrzennego zmieniony pod budowę linii. W związku z tym musimy przed tym czasem zawrzeć umowę. Jednak nie zawrzemy tej umowy, dopóki drogi nie będą należały do gminy. Pan Andrzej Moszczyński – jeżeli chodzi o drogi to racja, gmina powinna je przejąć. Jednak zastanawia forma przyjęcia tych dróg, czy płacić mają właściciele czy jednak może gmina? Pan Andrzej Maciejewski – ten temat poddamy głosowaniu. Pan Bogdan Caruk – wg mnie powinniśmy zdjąć ten punkt z porządku obrad. Nie ma uregulowań prawnych, abyśmy mogli podjąć taką uchwałę. Pan Andrzej Moszczyński – proszę pana mecenasa o potwierdzenie czy jest jeszcze czas na to, aby podjąć tą uchwałę, czy jednak jest to krok niezbędny w celu dalszej współpracy z Aldesą i podpisania porozumienia. Pan Arkadiusz Gajdamowicz – mecenas – proszę o sprecyzowanie pytania. Pan Andrzej Moszczyński – chodzi o plan zagospodarowania przestrzennego, czy możemy odczekać jeszcze z przejęciem dróg od osób prywatnych. Pan Arkadiusz Gajdamowicz – mecenas – projekt porozumienia w wersji pierwotnej jest porozumieniem trójstronnym, pomiędzy gminą Barczewo, Aldesą i mieszkańcami Nikielkowa, którzy zobowiązują się przekazać nieruchomości gminie, a więc w sytuacji jeżeli dojdzie do zawarcia porozumienia trójstronnego będziemy mieć wszystko jasne. Pan Andrzej Maciejewski – z tego, co się zorientowałem, Aldesa zakwestionowała to trójstronne porozumienie, gdyż ustaliliśmy wcześniej, że firma nie będzie podpisywała porozumienia z osobami prywatnymi, tylko i wyłącznie z gminą. My, jako radni powinniśmy postępować zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. Pan Jarosław Bonus – mam pytanie do pana Dariusza Jasińskiego - zastępcy burmistrza. Czym ryzykujemy przyjęcie tej uchwały? Przyjmujemy dwa scenariusze, jeżeli Aldesa podejmie decyzję o tym, że inwestuje w Nikielkowie w drogi to temat jest jasny i klarowny, jednak, czym ryzykujemy, jeżeli Aldesa wycofa się z inwestycji, a my przejmiemy drogi? Pan Dariusz Jasiński – kolejność jest następująca: podpisujemy porozumienie, następnie przejmujemy drogi od osób prywatnych. Nie było takich warunków, że przejęcie tych dróg musi nastąpić przed podpisaniem porozumienia. Uważam, że powinniśmy zacząć robić wszystko systemowo i spokojnie czekać na podpisanie porozumienia oraz zwrócić uwagę i wypracować zasady przejmowania dróg od osób prywatnych, gdyż w gminie mamy poza Nikielkowem kilkanaście kilometrów takich dróg. Pan Andrzej Maciejewski – porozumienie z Aldesą w tej sprawie miało miejsce prawdopodobnie 29 czerwca, czekaliśmy na czynności ze trony gminy i dlaczego do dnia dzisiejszego nic się w sprawie nie zadziało? Pan Lech Jan Nitkowski – na nasze porozumienie Aldesa postawiła kolejne warunki, np. podpisanie tego porozumienia wyłącznie z gminą, tak, aby nie było osób fizycznych na etapie realizacji projektu. Zależy nam na tym, aby w porozumieniu znalazły się wyraźnie odpowiedzialności. Pan Andrzej Maciejewski – nam również na tym zależy, aby ta umowa była doprecyzowana i tak, abyśmy mogli domagać się od tej firmy należności za niewykonanie inwestycji. Pan Dariusz Jasiński – porozumienie nie jest jeszcze podpisanie, proszę o opinię radcę prawnego, jak się ma podjęcie obecnej uchwały do uchwały w sprawie bezkosztowego przejęcia dróg od osób prywatnych podjętej przez poprzednią radę. Pan Andrzej Maciejewski – poprzednio była taka umowa, że przejmujemy tereny prywatne, za które gmina nie ponosi żadnych kosztów. Teraz chodzi tylko i wyłącznie o kwestię opłaty aktu notarialnego. Nikt nie chce pieniędzy za te drogi. Pan Arkadiusz Gajdamowicz - poproszę tekst poprzedniej uchwały, zapoznam się i udzielę Państwu odpowiedzi. Pani Halina Bronka – Szanowni Państwo, o jakich pieniądzach my rozmawiamy? Chodzi tylko o poniesienie kosztów notarialnych. Został złożony formalny wniosek pani Aliny Jakończuk o zniesienie punktu z porządku obrad. Proponuję przegłosowanie. Pani Balbina Buras – nastąpiło zamieszanie, mamy dwie kwestie do poruszenia: czy gmina płaci za notariusza, czy w ogóle przyjmujemy te drogi? Pan Andrzej Maciejewski – wszystkie kwestie wątpliwe przegłosujemy. Na sali są obecni mieszkańcy wsi Nikielkowo, proszę radę o głosowanie czy udzielimy państwu głosu. Na sali jest obecnych jest 14 radnych. Nieobecny radny – Rafał Surmański. Rada Miejska jednogłośnie udzieliła głosu mieszkańcom Nikielkowa – właścicielom gruntów, które chcą przekazać. Pan Andrzej Więcek – mieszkaniec wsi Nikielkowo – to nie jest droga, na której rosną drzewa, jest to droga, z której korzystają mieszkańcy, na tej drodze zostało wybudowane 400 m wodociągu, który został przekazany spółce gminnej, także nieodpłatnie, została ustanowiona służebność – nieodpłatnie. Jakie to ryzyko? Jest to droga, z której gmina czerpie korzyści, a mieszkańcy to nie są ludzie, którzy co miesiąc udają się do opieki społecznej po paczki. Zależy mi na dobrej i normalnej współpracy z gminą, zobowiązałem się do bezpłatnego użyczenia gruntów pod budowę kanalizacji. Gmina Barczewo chce wprowadzić nowe obyczaje. Opłaty notarialne u notariusza zawsze płaci nabywający bądź obdarowany, a nie sprzedający czy darczyńca. Pan Przyborski – mieszkaniec wsi Nikielkowo – jestem przedstawicielem mieszkańców ulic Mazowieckiej, Pomorskiej oraz Kaszubskiej (około 20 gospodarstw). Tak jak wspomniał pan Więcek, zbudowaliśmy wodociąg, który przekazaliśmy nieodpłatnie. O drogę dbamy w taki sposób, aby była w stanie umożliwiającym godny, cywilizowany przejazd. Bardzo szybko doprowadziliśmy do przejęcia tej drogi, aby jak najszybciej wywiązać się ze zobowiązania, które złożyliśmy. Jak mówił kiedyś pan Burmistrz, mieliśmy pełne zapewnienie pomocy z Państwa strony i chcemy te drogi jak najszybciej przekazać, gdyż po to je kupiliśmy. Pan Andrzej Moszczyński – musimy wiedzieć, nad czym będziemy głosować. W poprzedniej kadencji Rady Miejskiej cieszyliśmy się bardzo, że taka sytuacja ma miejsce, że mielibyśmy wybudowane drogi nie za nasze pieniądze. Mieszkańcy wywalczyli sobie tą sprawę. Tam gdzie musimy stawiać warunki to je stawiajmy, jednak uważam, żeby nie ściągać tego punktu z porządku obrad. Nie róbmy pod górkę Aldesie. Uszanujmy mieszkańców i przejmijmy te drogi, gmina jest w stanie pokryć koszty notarialne. Pan Bogdan Caruk – szlachetne jest z Państwa strony, że chcecie przekazać te drogi na rzecz gminy w formie darowizny. Rzeczą oczywistą jest też fakt, że nie możecie Państwo ponosić kosztów manipulacyjnych związanych z darowizną. Jak powiedział pan radny Andrzej Moszczyński „nie róbmy pod górkę Aldesie”, to niech Aldesa nie stawia nie stawia nas w takiej sytuacji i podpisze z gmina porozumienie. Rozumiem, że na dzień dzisiejszy oprócz zobowiązań ustnych nie mamy dokumentu potwierdzającego założenia? Pan Andrzej Moszczyński – Aldesa powiedziała wyraźnie, że nie chce z osobami prywatnymi podejmować takich decyzji, tylko i wyłącznie z gminą. Pan Arkadiusz Gajdamowicz – w istocie będzie rozdźwięk pomiędzy uchwałą podjętą przez poprzednią radę a uchwałą, którą dzisiaj Państwo przegłosujecie. Poprzednia uchwała mówiła, że gmina nie przewiduje udziałów finansowych w wykonaniu porozumienia, co więcej w samym teście projektu tego porozumienia jest zapis, który mówi o tym, że gmina zobowiązuje się podjąć kroki w celu uzyskania gruntów pod budowę dróg i chodników od mieszkańców, co nie wiąże się z jakimkolwiek zobowiązaniem finansowym gminy w tym zakresie. Więc jeżeli dzisiaj zostanie podjęta uchwała, że koszty darowizny ponosi gmina tak jak mówiłem wcześniej będzie rozbieżność. Natomiast jest jeszcze kwestia czy w budżecie będą takie środki na pokrycie opłat notarialnych. Od pani Skarbnik otrzymałem informację, że tak. Pan Dariusz Jasiński – tak na zakończenie, aby sprawa była jasna. Jestem jak najbardziej za przejęciem dróg, ale przekazałem mieszkańcom Nikielkowa, że pod względem prawnym dopilnuję, aby wszystko było w porządku. Musi to być zrobione w taki sposób, żeby nie było problemów w przyszłości. Pan Andrzej Maciejewski – wpłynęły 2 formalne wnioski o zdjęcie punktu z porządku obrad. Wnoszę o głosowanie. 5 głosami „za”, 9 głosami „przeciw” i jednym „wstrzymującym” Rada Miejska odrzuciła wniosek zdjęcia punktu z porządku obrad. Pan Andrzej Maciejewski – przechodzimy do głosowania nad zmianą zapisu § 2 na zapis, że koszty związane z darowizna ponosi gmina Barczewo zaproponowaną przez Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Kazimierza Kozona. 10 głosami „za”, 3 głosami „przeciw” i 2 „wstrzymującymi” zmiana zapisu § 2 została przyjęta. Rada Miejska 9 głosami „za” oraz 6 „wstrzymującymi” podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(13)2014 w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości. Do punktu 10. Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej, położonej w obrębie Nikielkowo gmina Barczewo omówiła pani Paulina Zalewska – Wójcik – Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa. Nazwa ulicy była kwestią sporną, stąd zgodnie z Państwa sugestią o zdanie zostali zapytanie mieszkańcy ulicy. Wybrana nazwa – ulica Kameliowa. Pan Kazimierz Kozon – Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska wyraża pozytywną opinię odnośnie nadania nazwy ulicy Kameliowej. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(14)2014 w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej, położonej w obrębie Nikielkowo gmina Barczewo. Do punktu 11 i 12. Zmianę Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 – 2023 omówiła Skarbnik pani Dorota Kondratowicz. Autopoprawka – w celu całkowitego wykorzystania dotacji na zadania zlecone z Krajowego Biura Wyborczego przenosimy 0,03 zł z zakupu materiałów na zapłatę składki na Fundusz Pracy. Komisja Finansów Publicznych pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 – 2023. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(15)2014 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 – 2023. Zmiany budżetu na 2014 rok omówiła Skarbnik pani Dorota Kondratowicz. Komisja Finansów Publicznych wyraża niezadowolenie w związku z koniecznością zapłaty wynagrodzenia spółce Varia Api potwierdzonego prawomocnym wyrokiem, jednak pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2014 r. Rada Miejska 14 głosami „za” oraz 1 głosem „przeciw” podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(16)2014 w sprawie budżetu na 2014 r. Do punktu 13. Projekt uchwały w sprawie wykazu wydatków, które w 2014 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego omówiła Skarbnik pani Dorota Kondratowicz. Komisja Finansów Publicznych pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie wykazu wydatków, które w 2014 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(17)2014 w sprawie wykazu wydatków, które w 2014 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego. Do punktu 14. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Barczewie na 2015 r. omówił Przewodniczący Rady Miejskiej w Barczewie Pan Andrzej Maciejewski. Plan pracy stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Bogusław Matłoka – w miesiącu kwietniu przewidziane jest sprawozdanie dot. stanu infrastruktury drogowej (drogi, chodniki, parkingi, odwodnienia, itp.) po sezonie zimowym oraz informacja o planowanych remontach. Moim zdaniem jest to punkt bardzo obszerny, ponieważ jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową potrzeby tej gminy są ogromne. Wyobrażam sobie realizację tego punktu poprzez objazd Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska dróg gminnych w obecności sołtysów, bądź radnych z danego okręgu. Już w kwietniu będziemy mogli wyłonić najważniejsze potrzeby. Chciałbym osobiście brać udział w takim objeździe na terenie swojego okręgu wyborczego. Pan Andrzej Maciejewski – każdy radny ma prawo uczestniczyć w każdej komisji. Proszę Przewodniczącego komisji rolnej o wzięcie pod uwagę prośby pana Bogusława Matłoki. Stąd też punkt uchwalenia planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej na sesji w styczniu 2015 r. Pan Krzysztof Ludwiniak – proponuję, aby każdy radny wiedział o posiedzeniach poszczególnych komisji, w tym komisji rolnej. Pan Andrzej Maciejewski – przychylam się do prośby. Pana Kazimierza Kozona proszę o powiadomienie wszystkich radnych o posiedzeniu komisji i terminie lustracji dróg. Pani Halina Bronka – z tego co zauważyłam sesje Rady Miejskiej planowane są na wtorki. Pan Andrzej Maciejewski – wszystkie zaplanowane terminy sesji przypadają we wtorki. Na grudzień zaplanowałem dwa posiedzenia za względu na sesję budżetową. Sesje nadzwyczajne wg potrzeb. Przechodzimy zatem do głosowania. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(18)2014 w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Miejskiej w Barczewie na 2015 r. Do punktu 15. Ustalenie wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa. Pan Kazimierz Kozon – propozycja w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa od 1.12.2014 r.: wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4500 zł, dodatek funkcyjny – 200 zł, dodatek za wysługę lat w wysokości 20 % wynagrodzenia zasadniczego, dodatek specjalny w wysokości 20 % łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Uzasadnienie propozycji najniższego wynagrodzenia: obecny burmistrz pan Lech Jan Nitkowski, sprawując urząd w dwóch poprzednich kadencjach nie spełnił oczekiwań wyborców, których obecnie reprezentuję w obwodzie wyborczym nr 15. Zostały zaniedbane m. in. następujące prośby i interwencje mieszkańców i radnych: nie załatwiono dojazdu busów do centrum osiedla w Odrytach, od 23.04.2004 r. nie naprawiono drogi prowadzącej do posesji Romana Bukały zam. w Kluczniku, nie podjęto negocjacji z właścicielem działki w sprawie służebności własnych gruntów na posadowienie linii wodociągowej Jedzbark – Odryty, inwestor miasta i gminy Barczewo nie odzyskał do dnia dzisiejszego ponad 200 m posadowionej rury na dz. 282/2 w Jedzbarku, pominięto przy projektowaniu wodociągu w Jedzbarku rodzinę składającą się z 7 osób pozbawionej całkowicie wody, w Jedzbarku nie dokończono naprawy przebudowy drogi, nie wykończono dojazd w kierunku Odryt i Barczewa, do dnia dzisiejszego istnieje niebezpieczne skrzyżowanie dróg gminnych na odcinku od placu zabaw w Jedzbarku w kierunku Odryt, nie zorganizowano dojazdu busów do miejscowości Kierzliny, Bartołty, Tumiany, Leszno, z powodu braku należytego nadzoru nad budową boiska sportowego Orlik w projekcie zmiany budżetu gminy na 2014 r. w pozycji wydatki zwiększono plan finansowy w związku z koniecznością wykonania prawomocnego wyroku o zapłatę firmie Varia Api Sp. z o.o. Mam jeszcze małą uwagę do pana mecenasa. Jest pan postawiony na stanowisku doradcy i radcy prawnego pana Burmistrza, wobec mojej opinii też pan zaniedbał swoje obowiązki i nie informował pan w odpowiednim czasie pana Burmistrza o tym, że wykonawca olewał wykonanie prac zleconych. Pani Balbina Buras – my jako radni jesteśmy organem zarządzającym gminy, a Burmistrz jest tylko wykonawczym. Nie chciałabym, żeby ludzie po 4 latach ocenili nas w ten sposób. Przez 4 lata na pewno nie spełnimy wszystkich oczekiwań. Czuję się bardzo zniesmaczona słuchając tego wszystkiego. W 2004 roku Burmistrz Nitkowski nie był jeszcze burmistrzem. Mieliśmy się skupić na ustaleniu poborów dla pana Burmistrza, a nie na tym, co usłyszeliśmy. Przyglądając się poborom osób pełniących funkcje kierownicze w naszym powiecie, wszystkie są wyższe niż nasz burmistrz ma za swoją pracę. Całe społeczeństwo gminy oczekuje od niego dyspozycyjności i przez całe 24 h musi podejmować różne ciężkie decyzje. Ja sama osobiście nie chciałabym dźwigać takiego ciężaru na swoich plecach. Sądzę, że jak podwyższymy pobory Burmistrzowi to nie zrobimy strasznej rewolucji w naszym budżecie. Pan Arkadiusz Gajdamowicz – mecenas - chciałem zauważyć, że funkcją prawnika w gminie jest w istocie doradzanie prawne, a nie pilnowanie inwestycji realizowanych przez gminę. Inwestycja, której dotyczy wyrok realizowana była w 2011 roku, kiedy nie byłem jeszcze prawnikiem w gminie Barczewo. Pan Jarosław Bonus – chciałbym odnieść się do wypowiedzi pani Balbiny Buras. Wypowiedź pana Kazimierza Kozon bardzo mi się nie podobała. Uważam, że nie tak powinno się do siebie odzywać. Spotkaliśmy się na komisjach, ustalaliśmy pewne tematy. W nowym budżecie szykowana jest podwyżka dla pracowników Urzędu Miejskiego w wysokości ok. 3 %. Naszą propozycją, jeżeli chodzi o pensję pana Burmistrza jest podniesie kwoty zasadniczej o 3 %, a pozostałe składniki wynagrodzenia pozostawić bez zmian. Pan Bogdan Caruk – chciałem uzupełnić mojego przedmówcę. Składam wniosek formalny o pozostawienie dotychczasowej pensji wraz z dodatkami o charakterze stałym i uwzględnienie 3 % podwyżki. Pani Krystyna Mańkowska – Komisja Finansów Publicznych proponuje ustalenie wynagrodzenia zasadniczego w kwocie 5443 zł, dodatek funkcyjny w kwocie 2018,50 zł, dodatek stażowy w wysokości 20 % wynagrodzenia zasadniczego, dodatek specjalny w wysokości 25 % łącznie od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. W propozycji ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa Komisja Finansów Publicznych wzięła pod uwagę następujące aspekty: wielkość gminy ok. 17 tyś. mieszkańców oraz okoliczność zwiększenia planu finansowego w zmianie budżetu na 2014 r. w związku z koniecznością wykonania prawomocnego wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku Wydział I Cywilny z dnia 4 grudnia 2014 r. sygn. akt I A Ca 509/2014 – zasądzenie na rzecz podwykonawcy Varia- Api Sp. z o.o. wynagrodzenia wraz z kosztami sądowymi, kwota ogółem 257 984 zł. Pan Andrzej Maciejewski – w związku z tym przechodzimy do głosowania. 1 głosem „za”, 9 głosami „przeciw” i 4 głosami „wstrzymującym” Rada Miejska odrzuciła wniosek radnego Kazimierza Kozona. 7 głosami „za” oraz 8 głosami „wstrzymującymi” Rada Miejska przyjęła wniosek radnych Jarosława Bonusa i Bogdana Caruka. 6 głosami „za”, 7 głosami „przeciw” i 2 głosami „wstrzymującymi” Rada Miejska odrzuciła wniosek Komisji Finansów Publicznych. Pan Andrzej Maciejewski – mamy jeszcze do przegłosowania kwestię przyznania panu Burmistrzowi miesięcznego ryczałtu na przejazdy lokalne w wysokości 300 km. Przechodzimy zatem do głosowania. 13 głosami „za”, 1 głosem „przeciw” oraz 1 głosem „wstrzymującym” Rada Miejska zaakceptowała przyznanie Burmistrzowi Barczewa miesięcznego ryczałtu na przejazdy lokalne w wysokości 300 km. Pan Andrzej Maciejewski – przechodzimy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa zgodnie z wnioskiem radnych Jarosława Bonusa i Bogdana Caruka. Rada Miejska 14 głosami „za” oraz 1 głosem „przeciw” podjęła U C H W A Ł Ę nr III(19)2014 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrzowi Barczewa. Do punktu 16 i 17. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r. oraz projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 r. omówił pan Jarosław Złotkowski Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Barczewie. Pani Halina Bronka – z obserwacji i praktyki stwierdzam, że Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pracuje dobrze i w zasadzie nigdy nie było uwag do pracy tej komisji. Komisja dwa razy w roku przedstawiała radnym preliminarz, a radni mieli okazję do zapoznania się z wydatkami i pracą tej komisji. Dzieci i młodzież z terenu gminy Barczewo były objęte szczególną troską przez tą komisję. Z obserwacji nie tylko moich wynika, iż pojawiła się kolejna grupa osób, które powinno otoczyć się szczególną troską. Mianowicie chodzi o grupę seniorów i grupę osób niepełnosprawnych. Programy powiatowe jak i wojewódzkie, gdzie będziemy mogli pisać projekty, aby zdobywać pieniążki z tzw. małych grantów, zawierają zadania skierowane do tej właśnie grupy. Pozwolę sobie już teraz zasygnalizować, że w najbliższym czasie zwrócę się z pisemną prośbą do członków komisji czy można by było tak przemodelować projekt tego budżetu, żeby znalazły się większe środki na funkcjonowanie Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W ubiegłym roku kalendarzowym na terenie Centrum Kultury i Promocji Gminy Barczewie, a dokładnie Biblioteki Miejskiej w Barczewie pani Ania Rok była inicjatorem powołania Uniwersytetu Trzeciego Wieku na terenie Barczewa. Te prace są zaawansowane już dosyć daleko. Potrzebne będą pieniądze choćby na dojazdy wykładowców z Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego. Pan Lech Jan Nitkowski – powoływanie komisji, o której mówimy należy do kompetencji burmistrza i myślę, że w najbliższym czasie, jeszcze w miesiącu styczniu zmienię skład osobowy tej komisji. Co do pomysłu korzystania ze środków tej komisji byłbym bardzo ostrożny. Proszę panią Skarbnik o przyspieszenie szkolenia radnych odnośnie wydatkowania środków. Jeżeli chodzi o powołanie rady seniorów uważam, że istnieje taka potrzeba, jednak radę tą może powołać tylko Rada Miejska. Wiem jak wygląda procedura, także zapoznam państwa z tymi dokumentami. Pani Halina Bronka – być może powołanie rady seniorów wzmocni działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku, jednak są to dwie odrębne sprawy. Tak jak sama nazwa mówi Uniwersytet Trzeciego Wieku opierał będzie się na zajęciach i wykładach. Praca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa się wg odrębnych przepisów, a środki wydatkowane się na podstawie preliminarza. Pan Andrzej Maciejewski – szczegółowe sprawozdanie z działalności komisji otrzymamy w miesiącu lutym. Przejdźmy zatem do głosowania. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(20)2014 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2015 r. Rada Miejska j e d n o g ł o ś n i e (15) podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(21)2014 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na 2015 r. Do punktu 18. Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta - projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dotyczy zwolnienia od podatku gruntów i budowy lub części budowli wykorzystywanych pod infrastrukturę tzw. ostatniej mili. Padły zarzuty Urzędu Marszałkowskiego, że gmina Barczewo nic nie robi. Te gminy, które podjęły takie uchwały bez opinii Prezesa UOKiK mają uchwały pouchylane. Jest to pomoc de minimis i wymaga tej opinii. 24 listopada 2014 r. otrzymaliśmy opinię dot. projektu tej uchwały z UOKiK. Uchwała ta może obowiązywać do 31 czerwca 2021 r., tak jak Traktaty Europejskie dot. pomocy de minimis. Pan Lech Jan Nitkowski – uchwała ta podejmowana jest tylko w jednym celu i nie ma rozciągłości na inne podmioty. Zapytaliśmy Regionalną Izbę Obrachunkową, co do zasadności podjęcia takiej uchwały. Otrzymaliśmy wskazówki do kogo wystąpić o opinię. I tylko dla tej tematyki ta uchwała będzie podjęta. Pan Kazimierz Kozon – to jest zwolnienie z podatku. To znaczy, że gmina podejmując tą uchwałę zwalnia firmę z podatku do 2021 roku. Tak mam to rozumieć? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – tak, dokładnie tak trzeba to rozumieć. Wszystkie firmy, które otrzymają pozwolenie na budowę infrastruktury ostatniej mili lub odbiorą po wejściu uchwały w życie, czyli opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym będą zwolnione z podatku od nieruchomości tylko od tej infrastruktury, która dotyczy tylko ostatniej mili. To przede wszystkim informatyka. Nie jestem w stanie powiedzieć, jakie będą skutki finansowe, że podatek ten jest liczony od wartości budowli, inwestycje są dopiero rozpoczynane bądź są w toku. Pan Adam Dowgiałło – czy to również dotyczy podmioty Telewizji Kablowej MACROSAT? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – z tej sieci, która teraz istnieje na pewno nie. Musi powstać nowa sieć, nowa inwestycja z pozwoleniem na budowę. Pan Kazimierz Kozon – czy ona obejmie również mój okręg wyborczy? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – obejmuje całą gminę Barczewo. Opinia Komisji Finansów Publicznych jest pozytywna. Rada Miejska 14 głosami „za” oraz 1 głosem „przeciw” podjęła: U C H W A Ł Ę nr III(22)2014 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Rady Rafał Surmański opuścił salę. Do punktu 19. Sprawy różne i wolne wnioski. Pani Halina Bronka – chciałabym nawiązać do sprawozdania pana Burmistrza, w którym to pan Burmistrz stwierdził, że na uroczystości przekazania nowego samochodu dla straży pożarnej nie było radnych Rady Miejskiej. Rzeczywiście. Ja, jako radna obecnej kadencji jak i radna kadencji poprzedniej nie otrzymałam zaproszenia. Zaproszenie otrzymał tylko Przewodniczący Rady Miejskiej. Ponadto radni poprzedniej kadencji pytali mnie czy będą zaproszenia na tą uroczystość. Szkoda, że nie mogliśmy tej radości z otrzymania takiego wspaniałego prezentu dzielić razem ze strażakami. Pan Lech Jan Nitkowski – nie miałem pretensji, że nie ma radnych. Pani Wicemarszałek, że mieszkańcy nie uczestniczą w uroczystościach czy imprezach w gminie Barczewo. Radni, którzy mogli być to byli. Pan Bogdan Caruk – w tym samym czasie był Turniej Pokoleń w Gimnazjum także dużo radny oraz dużo mieszkańców było w tym miejscu. Pan Andrzej Maciejewski – uczestniczyłem w tej uroczystości. Na moje ręce Prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Barczewie pan Piotr Mostek przekazał podziękowania dla całej Rady Miejskiej. Co prawda, podziękowania te należą się głównie poprzedniej Radzie Miejskiej, która jednogłośnie podjęła uchwałę o dofinansowaniu zakupu samochodu. Pani Mirosława Jasińska – Dyrektor Zakładu Budynków Komunalnych w Barczewie – od wielu lat jestem dyrektorem jednostki i pierwszy raz zdarzyło się, że nie jest uchwalony budżet. Są instytucje i jednostki, które pracują na dotacjach z budżetu gminy, mamy swoje zobowiązania, za moment przyjdą pierwsze rachunki. Mam pytanie – z czego będziemy regulować zobowiązania? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – rzeczywiście, jeżeli chodzi o zakład budżetowy, który otrzymuje dotacje przedmiotowe na zakres działalności określone wg stawek jednostkowych, będzie problem z przekazaniem tych dotacji, gdyż nie mamy podstawy prawnej, którą jest uchwalony budżet. Wszystkie jednostki, które otrzymują zasilenia będą mogły je otrzymać na podstawie prowizorium, natomiast na pewno nie będą mogły wykonywać żadnych zadań inwestycyjnych. Pan Jarosław Bonus – po raz pierwszy na przełomie kilku kadencji nie uchwaliliśmy budżetu na sesji grudniowej. Uważam, że osoby, które zagłosowały przeciwko temu budżetowi nie miały informacji, jakie konsekwencje będą płynęły z tych decyzji. Na przyszłość należy się zastanowić nad tak ważną decyzją. Pan Andrzej Maciejewski – radni nie mogli podjąć decyzji, gdyż nie wiedzieli gdzie te środki przeznaczyć. Nie dostali informacji, o które prosili na połączonych komisjach. Dostaliśmy prowizorium, ale prosiliśmy o uszczegółowienie niektórych punktów. Pani Halina Bronka – nie jest tak, że nie uchwaliliśmy budżetu. Punkt został zdjęty z porządku. Ze względu na urlop radnego Jarosława Bonusa wybory do komisji rady odbyły się później. Pan Jarosław Bonus – jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Z posiedzenia komisji połączonych wychodziłem z poczuciem, że wszystko ustaliliśmy co do budżetu. Nie było żadnych przesłanek, że dzisiaj 15 min przed sesję zwołacie Państwo posiedzenie komisji Finansów Publicznych i odwołacie budżet. Po drugie – śmiem twierdzić, na podstawie planu pracy Rady Miejskiej na styczeń 2015 r., że decyzję tą podjęli już Państwo wcześniej. W punkcie 3 jest zapis: uchwalenie budżetu gminy. Pan Andrzej Maciejewski – jeżeli chodzi o plan pracy, ująłem ten punkt w styczniu, gdyż przewidywałem, że może taka sytuacja mieć miejsce. Zrobiłem to asekuracyjnie, na pewno nie z premedytacją. Pan Bogdan Caruk – na ostatnich połączonych komisjach prowadzącym prowizorium budżetowe była pani Halina Bronka, omawialiśmy temat bardzo długo, stanowisko zabrali dyrektorzy jednostek organizacyjnych. Wyszedłem z poczuciem, że mamy temat w najważniejszych kwestiach wyjaśniony. Nie możemy zrzucać na siebie odpowiedzialności. Państwo byliście inicjatorami zdjęcia punktu z porządku obrad. Jestem przekonany, że każdy z radnych miał szansę dowiedzieć się wszystkiego na temat budżetu na 2015 r. Pan Andrzej Maciejewski – czy komisja, którą pan Bogdan Caruk reprezentuje zebrała się i przedłożyła stosowną opinię komisji Finansów Publicznych? Pan Bogdan Caruk – mówimy o komisjach połączonych? Pan Andrzej Maciejewski – komisje połączone nie mają umocowania prawnego, zwołałem posiedzenie ze względu na krótki okres, który był pomiędzy wyborem przewodniczących poszczególnych komisji a dzisiejszym terminem sesji. Na tym spotkaniu nie powstały jednak stanowiska poszczególnych komisji i komisja Finansów Publicznych nie miała nad czym debatować. Pan Bogusław Matłoka – prosiłbym, abyście Państwo zastanowili się na przyszłość nad skutkami takich decyzji. Pani Alina Jakończuk – przed chwilą pani radna Halina Bronka powiedziała, że komisje połączone nie mają racji bytu i umocowania prawnego. Na tym posiedzeniu omawialiśmy także inne uchwały, które zostały dzisiaj podjęte. Do tych uchwał komisja wydała opinie, dlaczego zatem do uchwały budżetowej nie? Pan Andrzej Maciejewski – komisje merytoryczne powinny w tym temacie wypracować swoje stanowiska. Pani Balbina Buras – jestem członkiem komisji rolnej, posiedzenie zostało zwołane prawdopodobnie o godzinie 10, jednak nikt mnie nie poinformował o terminie tej komisji. Po posiedzeniu dostałam do podpisu gotowca, bez możliwości zapoznania się i uczestniczenia w dyskusji. Pan Andrzej Maciejewski – apeluję głównie do przewodniczących poszczególnych komisji Rady Miejskiej, aby wzięli pod uwagę plan pracy rady i zwoływali komisje zgodnie z planem i projektami uchwał, które są przedkładane. Będę prosił panią kierownik Wydziału Organizacji, żeby na bieżąco informowała wszystkich radnych o potrzebie zwołania komisji. Mam nadzieję, że zaraz po nowym roku zaczniemy intensywną pracę. Pani Halina Bronka – powtórzę po raz trzeci, niektórzy zabierają głos nie patrząc w dokumenty. Moim zdaniem, pan Przewodniczący ani Rada nie popełniła żadnego błędu. Budżet możemy uchwalić do końca stycznia 2015 r. Nie ma żadnej rewolucji, że gmina Barczewo nie uchwaliła budżetu. Po drugie – co to znaczy gotowiec? Każdy radny może wnieść uwagi do notatek, czy protokołów z posiedzeń, zarówno na piśmie jak i ustnie. Pani Balbina Buras – jak można wnieść jakieś wniosek do protokołu skoro nie było się nawet na posiedzeniu komisji? Pan Andrzej Maciejewski – nie żądamy od pani podpisywania protokołów z posiedzeń w których pani nie uczestniczyła. Pan Lech Jan Nitkowski – mam osobistą prośbę do pana Przewodniczącego. Proszę nie zdejmować roli wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej. W ten sposób nie zbudujemy budżetu. Sesje trwają krócej, gdyż wspólne stanowisko możemy wypracować właśnie nie wspólnym posiedzeniu. Pan Andrzej Maciejewski – pytanie do pani Skarbnik. Czy opinia komisji Finansów Publicznych jest istotna do tego, aby podjąć uchwałę w sprawie budżetu? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – biorąc pod uwagę, że mieliśmy wspólne posiedzenie komisji Rady Miejskiej, gdzie wszyscy członkowie komisji Finansów Publicznych uczestniczyli i żadnych uwag z tej strony nie było, to odebraliśmy to jako ogólną opinię nie tylko wszystkich radnych, ale też opinię komisji Finansów Publicznych. Pan Andrzej Maciejewski – niemniej jednak komisja Finansów Publicznych nie podjęła żadnego stanowiska. Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – ale też nie wniosła żadnych wniosków czy poprawek do projektu budżetu. Zgodnie z procedurą uchwalania budżetu wszystkie komisji w określonym terminie powinny wnieść wnioski bądź poprawki do projektu budżetu, czyli 5 dni od dnia otrzymania projektu budżetu, do komisji Finansów Publicznych, która w ciągu kolejnych 5 dni ma prawo na wniesienie pisemnych uwag do projektu budżetu. Takie uwagi nie wpłynęły. Pan Andrzej Maciejewski – teraz mieliśmy tą wyjątkową sytuację, że po otrzymaniu projektu budżetu nie mieliśmy jeszcze komisji. Powinniśmy zamknąć dyskusję w tym temacie. Pani Mirosława Jasińska – Dyrektor Zakładu Budynków Komunalnych – jeszcze raz mam pytanie do pani Skarbnik. My jako zakład nie otrzymamy dotacji? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – nie są uchwalone stawki dotacji jednostkowych, nie ma podstawy prawnej do przekazania dotacji dla zakładu budżetowego. Możemy przekazywać dotacjie podmiotowe i zasilenia na bieżącą działalność. Pani Mirosława Jasińska – Dyrektor Zakładu Budynków Komunalnych – czyli rozumiem, że nie otrzymamy żadnej dotacji (moja dotacja jest przedmiotowa). Jutro, z dniem 31 grudnia 2014 r. powinnam wyłączyć prąd, światło i ogrzewanie we wszystkich świetlicach, również na Orlikach, nie sprzątać, nie robić żadnych zadań, które mam zlecone. Dobrze rozumiem? Pan Lech Jan Nitkowski – jutro zasięgnę opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, gdyż taka sytuacja nigdy nie miała jeszcze miejsca. Pan Kazimierz Kozon – na ostatnim posiedzeniu komisji wspólnych wniosłem wnioski o udostępnienie informacji, na które nie otrzymałem odpowiedzi. Panią Dyrektor ZBK także prosiłem o informację. Żądałem informacji na piśmie. Takiej informacji nie otrzymałem. Pani Mirosława Jasińska – Dyrektor Zakładu Budynków Komunalnych – nie padło publiczne wystąpienie odnośnie działalności mojego Zakładu. Pan Dariusz Jasiński – Zastępca Burmistrza – mam zapisane tylko 3 uwagi pana uwagi z wspólnego posiedzenia komisji Rady Miejskiej. Pan Kazimierz Kozon – zwrócę się do pani, która protokołowała, czy te pytania są zapisane. Pan Andrzej Maciejewski – dzisiaj nie mamy kopi protokołu z posiedzenia połączonych komisji. Pani Halina Bronka – dyskusja ta jest dla mnie bardzo dziwna. Na jakiej podstawie pracowały te jednostki, kiedy budżet uchwalany był w styczniu, lutym bądź marcu? Pani Dorota Kondratowicz – Skarbnik Miasta – nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek budżet uchwalany był poza grudniem. Pani Mariola Łukowska – Juckiewicz – Dyrektor Centrum Kultury i Promocji Gminy w Barczewie – podejrzewam, że pan Kazimierz Kozon pomylił mnie z panią Dyrektor ZBK, gdyż to mnie pytał o etaty i prosił o pisemną odpowiedź do końca stycznia. Pan Andrzej Moszczyński – na pewno znajdzie się rozwiązanie tej sytuacji i pani Dyrektor Jasińska będzie mogła zgodnie z planem realizować swoje zadania i nie stanie na komisji karnej. Trzeba się dowiedzieć co w takiej sytuacji możemy zrobić. Pan Andrzej Maciejewski – kończymy dyskusję w tym temacie. Pani Dorota Kaczorowska – chciałabym wznowić temat budowy wodociągu na kolonii Ramsówko. Są dzisiaj na sali mieszkańcy miejscowości, których to tak naprawdę dotyczy. Chciałabym, aby te osoby zabrały głos. Rada Miejska jednogłośnie (14) udzieliła głosu mieszkańcom wsi Ramsówko. Nieobecny radny – Rafał Surmański. Pan Łukasz Wasilewski, zam. Ramsówko 8 przedstawił problemy z jakimi borykają się mieszkańcy tej miejscowości. Dot. one m.in. wodociągu oraz drogi dojazdowej do miejscowości. Prosił i pilną interwencję i pomoc, w celu poprawienia warunków bytowych nie tylko swojej rodziny, ale też mieszkańców. Pan Lech Jan Nitkowski – ta droga być może przygotowana jest pod asfalt. Przez wiele lat mieszkańcy utrzymywali drogę na własną rękę, więc ma doskonałą podbudowę. Pomyślimy o tej drodze pod kątem FOGRu. Jeżeli chodzi o wodociąg to mamy 4 kolonie nieskanalizowane. Problem polega na tym, że w zabudowie rozproszonej jest tylko kilku mieszkańców, a potrzebne jest wiele kilometrów sieci. Rozważaliśmy tutaj możliwość budowy studni głębinowych. Jeżeli puścimy wodociąg w drodze to droga ta będzie tak rozkopana, że przez najbliższe kilka lat mieszkańcy nią nie przejadą. Jest to temat na merytoryczne komisje Rady Miejskiej. Jest tu też inny problem. Tereny te nie są objęte mapami wysokościowymi. W tej chwili stworzenie takich map to koszt rzędu ok 100 tyś. zł, za który moglibyśmy już położyć wodociąg. Pan Krzysztof Ludwiniak – dzisiaj dowiedziałem się, że zostały zdjęte z budżetu witacze warte 10 tyś. zł. Może warto zainwestować w baner, pokazujący grunty, które mamy do sprzedaży? Pan Burmistrz wspominał także, że odbędzie się spotkanie wójtów i burmistrzów gmin powiatu olsztyńskiego z panią Starostą. Nasza gmina bardzo cierpi na stan dróg powiatowych. Zwracam się z prośbą, abyśmy w końcu się o swoje upomnieć. Gmina Barczewo była zawsze zapominana. Trzeba zadbać o to aby środki dzielone były sprawiedliwie. Pan Adam Dowgiałło – czy jest możliwość techniczna zamieszczenia statutów każdej z jednostek organizacyjnych naszej gminy na barczewskim BIPie? Ponadto zapraszam wszystkich chętnych do klubu morsa. Do punktu 20. Pan Andrzej Maciejewski – Przewodniczący Rady Miejskiej w Barczewie - w związku z wyczerpaniem porządku obrad dzisiejszego posiedzenia zamykam obrady III/2014 sesji Rady Miejskiej w Barczewie. Przewodniczący Andrzej Maciejewski Protokół sporządziła: Marta Tomczak
Rady Miejskiej w Barczewie