ROCZNY PROGRAM
współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na terenie Gminy Barczewo na 2008 rok I. WSTĘP Idea nowoczesnego państwa demokratycznego wiąże się nierozerwalnie z wykształceniem społeczeństwa zdolnego do samoorganizacji oraz podejmowania odpowiedzialności za wspólne dobro. Jednym z elementów demokracji są organizacje pozarządowe działające w sferze pożytku publicznego skupiające ludzi, którzy swoją działalnością aktywizują mieszkańców do współudziału w realizacji zadań wynikających z programu społeczno - gospodarczego Gminy. Rada Miejska przyjmując niniejszy dokument deklaruje wolę współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie gdzie jest to możliwe, poprzez organizacje pozarządowe lub w ścisłym współdziałaniu z nimi. II. Postanowienia ogólne 1. Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o: 1) Gminie – rozumie się przez to Gminę Barczewo 2) Radzie – rozumie się przez to Radę Miejską w Barczewie, 3) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Miejski w Barczewie, 4) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Barczewa, 5) Sekretarzu – rozumie się przez to Sekretarza Miasta Barczewo, 6) Skarbniku – rozumie się przez to Skarbnika Miasta Barczewo. 7) organizacji pozarządowej – rozumie się przez to osobę prawną lub jednostkę nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów Ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, niebędące jednostką sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, 8) podmiocie – rozumie się przez to: a) osobę prawną i jednostkę organizacyjną działającą na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; b) Stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego. 9) przy udziale środków własnych – rozumie się przez to środki finansowe niepochodzące z Budżetu Gminy, przeznaczone na realizację zadania, o którego wsparcie finansowe organizacja pozarządowa lub podmiot ubiega się; 10) Ustawie – rozumie się przez to Ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U nr 96 poz. 873 z późn. zm.). 2. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i podmiotami opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, uczciwej konkurencji i jawności, a wzajemne oddziaływanie regulują przepisy prawa. 3. Uchwalając budżet Rada rezerwuje w nim środki finansowe na realizację zadań przez organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. 4. Partnerami gminy mogą być organizacje pozarządowe i podmioty, które podejmując działania, realizują zadania Gminy wynikające z odrębnych przepisów. 5. Organizacje pozarządowe i podmioty winny zapewnić realizację zadań w sposób efektywny, profesjonalny i terminowy. III. Podmioty realizujące program współpracy. Za przebieg współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami odpowiadają: 1. Rada i jej Komisje w zakresie uchwalenia rocznego programu współpracy, utrzymania kontaktów z przedstawicielami organizacji pozarządowych i podmiotów w tym zapraszanie przedstawicieli organizacji pozarządowych i podmiotów z głosem doradczym na posiedzenie Komisji stosownie do omawianej taktyki; 2. Burmistrz w zakresie: 1) wyznaczenia osoby, do której obowiązków należy bieżący kontakt z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, prowadzenia odpowiedniej dokumentacji i bazy danych o organizacjach pozarządowych i podmiotach, zapewnienie przepływu informacji pomiędzy władzami samorządowymi a organizacjami pozarządowymi i podmiotami, dysponowania środkami wydzielonymi w Budżecie Gminy na współpracę z organizacjami pozarządowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami; 2) utrzymywania bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami organizacji pozarządowych i podmiotów; 3) oceny realizacji programu współpracy przez podległe komórki wewnętrzne urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych; 3. Zespół opiniujący (powołany przez Burmistrza) w zakresie: 1) opiniowania zadań publicznych zgłaszanych przez organizacje i organy Gminy, których realizacja odbywać się będzie przez oferenta wyłonionego w drodze publicznego konkursu; 2) utrzymywania bieżących kontaktów pomiędzy organami Gminy a organizacjami pozarządowymi i podmiotami; 3) zgłaszanie inicjatyw mających na celu wypracowanie form współpracy, które mogą być włączone do kolejnych rocznych programów współpracy. IV. KIERUNKI WSPÓŁPRACY Z ORGANIZACJAMI POZARZADOWYMI I PODMIOTAMI WYMIENIONYMI w art.3 ust.3 USTAWY. Ustala się, że współpraca w 2008 r przybierze następujące formy: 1. Zlecenie organizacjom pozarządowym i podmiotom realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie. 2. Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania przez wszystkie organizacje pozarządowe i podmioty działające na terenie Gminy Barczewo. 3. Udostępnienie organizacjom pozarządowym i podmiotom strony internetowej Gminy Barczewo. 4. Udostępnianie organizacjom pozarządowym i podmiotom lokalu na spotkania, konferencje, szkolenia . V. WARUNKI UBIEGANIA SIE O DOTACJE Z BUDZETU GMINY. Zadania do wykonania organizacjom pozarządowym zlecane będą w oparciu o ustawy: o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o finansach publicznych i o zamówieniach publicznych oraz na podstawie przepisów wykonawczych do tych ustaw, według następujących kryteriów: 1. Powierzenie i wspieranie zadań publicznych odbywać się będzie po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert. Termin składania ofert podany zostanie w Biuletynie Informacji Publicznych na 30 dni przed wyznaczoną datą konkursu. 2. Z budżetu Gminy mogą być udzielane dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań własnych gminy. 3. Prawo do ubiegania się o dotację przysługuje podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku. 4. Szczegółowy wykaz zadań oraz wydzielone środki finansowe na ten cel określone zostały w załączniku nr 13 w uchwale budżetowej na 2008r. 5. Postępowanie o udzielenie dotacji prowadzone jest w trybie jawnego wyboru najkorzystniejszej oferty w oparciu o zasadę powszechności, jawności, uczciwej konkurencji i formy pisemnej postępowania. 6. Podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania winien przedstawić ofertę wykonania zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy. 7. Publicznego otwarcia ofert dokonuje Komisja wyznaczona przez Burmistrza. Przy otwarciu ofert mogą być obecne wszystkie podmioty ubiegające się o dotację. 8. Zatwierdzenie oferty jest podstawą do zawarcia Umowy na wykonanie zadania i otrzymania dotacji w terminie uzgodnionym przez strony. 9. Podmioty, które otrzymały dotację obowiązane są do realizacji zadania z należytą starannością z uwzględnieniem przepisów Ustawy Prawo zamówień publicznych. 10. W trakcie wykonywania zadania zleconego jak i po realizacji Burmistrz lub wyznaczony przez niego pracownik obowiązani są do dokonywania okresowej kontroli wykonania zadania w zakresie zgodności z Ustawą, celowości ponoszonych wydatków, rzetelności i gospodarności. 11. Podmiot wykonujący zlecone zadanie udostępnia kontrolującemu wszelką dokumentację związaną z jego realizacją. 12. Sprawozdanie z realizacji zadania publicznego, określonego w Umowie, należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu, na który Umowa została zawarta. VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE. 1. Program reguluje zasady współdziałania władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi i podmiotami w roku budżetowym 2008. 2. W celu ustalenia zadań i wydzielenia środków finansowych w Uchwale Budżetowej na 2009r , organizacje pozarządowe i podmioty powinny złożyć własne oferty realizacji zadań publicznych w terminie do dnia 20 września 2008 roku.